OSTEOPATIA

Osteopatia on nimikesuojattu ja Valviran hyväksymä sekä valvoma terveydenhuollon hoitoala. Hoito perustuu syvään anatomian ja fysiologian tuntemiseen, tarkkaan haastatteluun, tutkimukseen ja yksilölliseen hoitoon. Hoito räätälöidään aina yksilökohtaisesti asiakkaan tilanteen ja tarpeen mukaan.

Osteopatia on hellävarainen ja tehokas hoitomuoto, jossa keskitytään ihmiseen kokonaisuutena. Osteopatia perustuu kehon omaan paranemismekanismiin. Ajatukseen, että keholla on jatkuva pyrkimys kohti terveyttä. Terveyden palauttamiseksi kehossa tarvitaan kehon, mielen ja muiden elämän osa-alueiden välistä tasapainoa.

Hoidossa huomioidaan kehon eri kudokset ja fysiologiset toiminnot suhteessa kehon ja mielen yhteyteen. Osteopaatit osaavat huomioida kehon eri toimintojen yhteyksiä toisiinsa ja pyrkivät löytämään kivun ja oireen aiheuttajan. Tämän vuoksi hoito ei keskity vain kipu alueeseen, vaan hoidossa huomioidaan koko keho.

Hoito soveltuu kaikenikäisille ihmisille, myös vauvoille, vanhuksille ja raskaana oleville.  Osteopatiasta saa helpotusta monenlaisiin kehon häiriö- ja kiputiloihin. Osteopatiasta voi saada apua muun muassa erilaisissa tuki- ja liikunta elimistön kiputiloissa, kuten niskakivussa, lonkkasäryssä, polvikivussa, tai erilaisissa hermopinteissä. Tuki- ja liikuntaelin vaivojen lisäksi osteopatiasta voi saada apua myös toiminnallisiin oireisiin, kuten päänsärkyyn, stressiin, unettomuuteen ja hengitykseen, sekä ruuansulatukseen liittyvissä ongelmissa.

Osteopatia on manuaalinen hoitomuoto, eli osteopaatti tutkii ja hoitaa käsillään. Osteopatiassa on laaja valikoima erilaisia hoitotekniikoita, joilla vaikutetaan kehon eri kudoksiin. Osteopaattisessa hoidossa pehmeillä ja kehoa kuuntelevilla tekniikoilla tasapainotetaan hermoston toimintaa, parannetaan verenkiertoa ja nestekiertoa, rentoutetaan jännittyneitä lihaksia ja lihaskalvoja, sekä laajennetaan nivelten liikkuvuutta.

MITÄ OSTEOPATIALLA HOIDETAAN?

• Selkäkipuja

• Niska- ja hartiaseudun jännitystiloja

• Nivelkipuja

• Hermopinteitä

• Päänsärkyä ja migreeniä

• Huimausta

• Välilevyongelmia

• Purentaongelmia

• Ruuansulatusongelmia

• Unihaasteita

• Stressiä

• Onnettomuuksien jälkeisiä jännitys- ja kiputiloja

• Hengitysongelmia

• Nivelkipuja

• Lasten kasvuun liittyviä haasteita

• Raskaudenaikaisia oireiluja

osteopatia-9045.jpg
osteopatia-8181.jpg

KUINKA MONTA HOITOKERTAA TARVITAAN?

Akuutin vaivan hoitamiseen riittää useimmiten 1-3 hoitokertaa. Kroonistuneissa, pidempiaikaisissa kiputiloissa saatetaan tarvita enemmän hoitokertoja, jotta keho pääsee takaisin kivuttomaan tilaan. Osteopaatit tekevät yhteistyötä muiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa ja suuntaavat asiakkaan terveydenhuollon eri osaajille, jos vaiva vaikuttaa tarvitsevan toisenlaista hoitoa osteopatian lisäksi.

Osteopaattiseen hoitoon voi tulla ilman vaivaakin. Keho on hyvin mukautuva ja useimmissa tapauksissa keho on yrittänyt mukautua jännitteisiin ja häiriö toimintaan jo pidempään, ennen kuin kiputila aktivoituu. Säännöllisellä hoidolla tuetaan kehon terveyttä ja ennaltaehkäistään erilaisten häiriö- ja kiputilojen syntymistä.

MITEN PUKEUTUA HOITOON?

Osteopaattinen hoito tapahtuu asiakkaalle mukavassa, joustavassa asussa. Esimerkiksi t-paita ja rennot housut, tai legginssit ovat hyvä asu hoitoon tullessa.

osteopatia-8756.jpg